Receptbank

24 jan. 2012

Banta med hjärnan

Äter du rätt så säger hjärnan nej till det onyttiga. Dvs äter man bra mat utan lightprodukter håller man sig mätt längre och suget efter något sött minskar. Ja visst är det så men hjärnan är ofta smartare (eller dummare) än så tyvärr. Även om man ätit bra och är mätt och du ser en skål med lösviktsgodis eller några chokladkakor
   ja men visst blir man sugen!!!

Hjärnan krånglar till det för oss, helt klart. När jag bestämde mig för att testa LCHF bestämde jag mig för att undvika potatis, bröd, ris, pasta och frukt och naturligtvis godis. Det har nu gått snart nio månader och jag har helt utan problem låtit bli allt utom....just godis. Att se en fruktskål - inga problem. Men att se en godisskål -åhhh, jättesugen!! Visst sötsuget är betydligt mindre än innan jag la om kost men till och från är det fortfarande en kamp. Kommer nog att så förbli. Räcker med en liten chokladbit så säger hjärnan direkt; mer, mer mer!!!! Det jag menar; när jag bestämt mig för en sak och fixar det varför fixar jag inte allt jag bestämt mig för?!?!?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar