Receptbank

21 nov. 2019

Gudagod soppa

Åh, Jesus vilken soppa jag gjorde till middag idag!! Måste skriva ner den så jag kommer ihåg hur jag gjorde😀

Morotssoppa med sting kan vi kalla den

1 gul lök
2 klyftor vitlök
Chiliflakes efter tycke o smak (ca 0,25 tsk)
Ca 5 morötter
Ca 1 tsk riven ingefära
1 tärning kycklingbuljong
Ca5 dl vatten
Ca 1/2 burk kokosmjölk

Parmaskinka
Persilja

Fräs lök, vitlök och chili i olja i en kastrull.
Skala, slanta och lägg i morötterna.
I med kycklingbuljong, vatten och koka i ca 10 min tills morötterna mjuknat.
Häll i kokosmjölk, riven ingefära och smaka av med salt och svartpeppar.

Låt parmaskinka bli knaprigt ca 10 minuter i ugn i 250 grader.
Strössla i skinka och garnera med persilja.

Jag lovar! Smakerna gifter sig verkligen som kockarna brukar säga 😉




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar